Nyt tulee minulta harvinainen
kirjoitus joka sivuaa melko läheltä politiikkaa. Olen kiinnostunut yleisesti
ottaen yhteisten, hyväksi kokemieni asioiden eteenpäin auttamisesta, mutta
politikointi ei kiinnosta minua ollenkaan. Vaalit ovat nyt lähellä, sen huomaa
melkein joka mediasta. Se sai minutkin nyt ”tarttumaan kynään” tätä aihetta
sivuten.
Kansanedustajat, kansanedustajiksi haluavat sekä puolueiden
johtajat ja muut tunnetut henkilöt kiertävät ympäri Suomea ja jokaisen asiat
kiinnostavat ihan kaikkia. :) Moni lupailee kaikenlaista, vaikka jokainen järkevä
ihminen tietää tai ainakin pitäisi tietää että jatkossa emme voi koko ajan
saada jotain vaan meidän on nyt luovuttava kaikista niistä ”saavutetuista
eduista” jotka eivät ole välttämättömiä.
Hallinnon
kustannukset ja kuntaliitokset
Ihan ensiksi olisi hyvä karsia hallinnon kustannuksia.
Kansanedustajia tulisi joko vähentää tai sitten radikaalisti pienentää siellä
istuvien palkkoja. Mutta samaa voisi tehdä myös kunnallishallinnossa. En tiedä
moniko on koskaan miettinyt miksi kuntaliitokset tehdään muutaman vuoden
välein? Miksi harvemmin liitetään yhtä aikaa useampi kunta? Syy on melko yksinkertainen,
vaikka tiedän, ettei tätä koskaan kukaan kuntapoliitikko tule myöntämään. Kun
kaksi kuntaa yhdistetään, saavat molempien kuntien vastaavat viranhaltijat
jatkossa sitä palkkaa jota on heistä paremmin palkattu saanut – koska pitää
olla yhdenmukaista. Kun yhdistyminen on tapahtunut, kaikilla viranhaltijoilla
on 5 vuoden turva-aika, jolloin työpaikkaansa/palkkaansa ei voi menettää. Eli tämän viiden vuoden ajan tämän yhdistetyn
kunnan kustannukset ovat suuremmat jo pelkästään sen takia että pienemmän
kunnan viranhaltioiden palkkaluokat nousivat vastaamaan isomman kunnan
palkkaluokkia.
Mutta ihan kuin ostosteeveessä – ei tässä vielä kaikki. Kun
sitten liitetään taas uusi kunta tähän kokonaisuuteen, kaikkien viranhaltioiden
viran takuuaika jatkuu viidellä vuodella! Eli jos juuri olisi loppumassa oma
takuuaika, niin kun äkkiä liitetään yksi kunta lisää, tulee jatkoa taas kaikille
viisi vuotta. Koska näitä yhdistymisasioita ovat pohtimassa ja neuvottelemassa
samat ihmiset joiden virkasuhteeseen asia vaikuttaa, voi jokainen itsekseen
miettiä vaikuttaisiko se fakta päätöksen tekoon jollakin lailla. Näin onkin
säästösyistä tehtävistä kuntaliitoksista tosiasiassa saatu kustannusten rajuja
kasvattajia. Yksityisellä sektorilla ei tämän tyyppinen onnistuisi mitenkään.
Jos ihmisellä ei ole työtä, hänen työsuhteensa lopetetaan. Koska tarkoitus on
karsia turhia kustannuksia. Nyt kuntatyöpaikoista on taas tullut
suojatyöpaikkoja.
En tarkoita, että kaikki kunnissa olevat työpaikat olisivat
turhia, tai että kaikki siellä vaan olisivat paikalla ilman tehtävää. Mutta jos tähän tasaiseen tahtiin on liitetty
vaikkapa 4 kuntaa toisiinsa, niin ensin maksetaan vaikkapa neljä vuotta palkkaa
kahdelle kunnanjohtajalle, sitten seuraavat neljä vuotta kolmelle
kunnanjohtajalle ja sitten vielä viisi vuotta neljälle kunnanjohtajalle, ei
säästöä synny. Tässä kohdin saattaa sitten sopivat kunnat loppua ympäriltä.
Mutta sitten ainakin osa heistä pääseekin jo eläkkeelle. Ja kun oikeasti koko
aikana olisi tullut maksaa vain yhdelle. Vastaavia viranhaltijoita on yhdessä
kunnassa monta, mainitsin vain kunnanjohtajan, koska sen tiedän joka kunnassa
olevan.
Työllisyyden
parantamisen keinot - metsään meinaa mennä
Työllisyyttä jokainen haluaa nyt parantaa taas
ennätyksellisen aktiivisesti puheissaan ja lukuisissa kirjoituksissaan. Osa
menee lupauksissaan utopian puolelle, osalla ehdotukset kuulostavat järkeviltä,
mutta eivät sitä ole jos asiasta jotain ymmärtää. Juuri luin paikallisesta
sanomalehdestä miten erään puolueen kannattaja kaipaili yhdeksi keinoksi
arvonlisäverovelvollisuuden alarajaa 100.000 euroon. Hän perusteli sitä että
siten helpotettaisiin pieniä yrittäjiä työllistämään. En usko että se
vaikuttaisi edes siihen työllistämiseen, koska työllistämisen kustannukset eivät
siitä muutu. Mutta se vääristäisi kilpailua rajusti.
Fakta on se että jos yrityksen asiakas on yritys,
arvonlisäveron osuudella ei ole mitään merkitystä, koska myyjä tilittää veron
valtiolle ja ostaja vähentää sen, raha vain kulkee verottajalle toisen yrittäjän
kautta.
Mutta jos yrittäjän asiakas on kuluttaja, asialla on iso
merkitys. Jos siis halutaan jotain tehdä arvonlisäverolle, se tulisi koskea
aina sitä yhtä alaa. Esimerkiksi kampaaja, joka tekee yksin töitä, saisi tehdä
ilman arvonlisäveroa, kun taas kampaaja jolla on pari työntekijää, ei saisi.
Joten näiden kahden hinnoissa voisi olla noin 15% ero, kulurakenteesta riippuen enemmänkin. On varmasti asiakkaalle
merkitystä maksaako palvelu 100 euroa vai 115 euroa. Tässä esimerkkitapauksessa
yksin töitä tekevä kampaaja voisi näin tehdä omat työpäivänsä täyteen, mutta ei
hän todennäköisesti ketään palkkaisi. Kun taas tämä kaksi työntekijää
työllistävä voisi irtisanoa ainakin toisen työntekijänsä. Sen jälkeen hän voisi
ehkä päästä itsekin siihen ei-arvonlisäverollisten yritysten joukkoon.
Työllistäminen ei ole
helppoa, eikä kenenkään velvollisuus
Monesti tuntuu että poliitikot, kuten monet muukin unohtavat
miten yrityselämä toimii. Yrittäjä ei perusta yritystä työllistääkseen ihmisiä.
Hän perustaa yleensä yrityksen elättääkseen sillä itsensä. Hänellä ei vastoin monien
luuloja ole minkäänlaista velvoitetta työllistää ketään. Todellinen helpotus
työllistämiselle olisi se että pienempien yritysten olisi helpompi päättää
työsuhde jos se ei toimi tai työtä ei ole. Palkan sivukulut ovat toki
merkittävä tekijä, mutta niihin kajoaminen edellyttäisi, että ne muutetaan
kaikilta, jotta kilpailu ei vääristy.
Tosiasia on se, että pienet yritykset
eivät työllistä kun heitä pelottaa virherekrytoinnit. Varsinkin jos niitä on jo
tehty ja oppirahat maksettu.Itse lukuisia virheelisiä rekrytointeja tehneenä ymmärrän heitä täysin. Saavutettuja etuja on vaikka miten, kun tutustuu moneen
työehtosopimukseen tai lakeihin. Osa niistä on hyviä ja oikeudenmukaisia, osa
taas nykymaailmassa turhia.
On totta että suurimmat säästöt saisimme aikaan kun
karsisimme kuntasektorilta ja valtion hallinnosta. Luin sellaisen kommentin
jostakin että miksi EK joka edustaa yksityisiä työnantajia, puuttuu
kuntasektorin työehtoihin. Kysymys kuului, millä mandaatilla heillä on oikeus edes
ehdottaa jotain sille puolelle. Ihan ilman ilkeilyä minulle itselleni tuli
mieleen heti yksi - kaikkien kuntapuolen ihmisten palkat maksetaan
verorahoilla. Totta kai on tärkeää että meillä on kunnallisia virkamiehiä ja
työntekijöitä, mutta heitä voisi olla vähemmän ja kaikki asiat tulisivat silti
hoidetuksi. Tai ehkä ei vähemmän, mutta oikeammin kohdistettuna. Tuskin kukaan
olisi pahoillaan jos verotus säilyisi entisellään ja kuntatalouden varoja
käytettäisiin enemmän sairaanhoitajiin ja lääkäreihin, vanhusten laitos- tai kotihoitoon
jne.
Äänestäjien
aliarviointia?!
Minusta on äänestäjien melko törkeääkin aliarvioimista kun
taas eri puolueet ja edustajaksi pyrkivät kertovat miten mitään ei leikata ja
kaikkea uutta annetaan ja nykyistä parannetaan. Suomella on tällä hetkellä
lähes yhtä paljon valtion velkaa per asukas kuin Kreikalla. Olisi siis aika
ottaa lusikka kauniiseen käteen ihan jokaisen. Nyt kun vielä saamme päättää
itse miten sen teemme.
Voisiko jo tällä kerralla menestyä puolue joka kertoisi
rehellisesti mitä kaikkea heidän mielestään pitää leikata ja mitä etuja karsia?
Sellainen joka lupaisi pienentää kansanedustajien palkkiot muutaman vuoden
takaiselle tasolle? Silloinhan sinne ehkä pyrkisivät suurimmaksi osaksi vain ne
joilla on oikeasti tahtoa miettiä maamme asioita vakavasti, eikä sinne
haettaisi alati nousevan palkkion takia. Jos joku puolue lupaisi tämän, olisi
kansalaisilla syytä äänestää tälle puolueelle kunnon enemmistö eduskuntaan,
jotta lupaus toteutuisi. Jos samaan aikaan ei puolue muutenkaan lupaisi
yhdeksän hyvää ja kymmenen kaunista, vaan kertoisi realistiset vaihtoehdot,
jolla Suomi selviää, me tietäisimme äänestäessämme, etteivät he riko
lupauksiaan. Eivät olisi kenellekään mitään luvanneet antaa, vaan ottaa
tasapuolisesti jokaiselta.
Olisiko Suomen kansa nyt jo valmis rehelliseen puolueeseen?
Mutta vielä tärkeämpi kysymys on mistä sellainen puolue löytyy? Mikä puolue
olisi valmis laskemaan edustajoen palkkoja, karsimaan kuntaliitosten
ylimitoitetut suojaamissäännökset ja lopettamaan sellaiset yhteiskunnan edut
jotka eivät ole pakollisia. Mikä puolue olisi valmis toimimaan ennen kuin on
liian myöhäistä emmekä enää itse saa päättää mistä karsimme.
Tämä puolue kun löytyy, minä olisin valmis äänestämään
heitä. Uskon ja toivon että moni muukin olisi.
Nyt eksyin ehkä jopa vähän sellaiseen pohdintaan jota teen työkseni, mutta vaalien läheisyys ja poliitikkojen katteettomat ja järkyttävän kaukana reaalielämästä olevat puheet ja kirjoitukset aiheuttivat sen että oli ihan pakko kirjoittaa...
Vähän erilaisin miettein tällä kertaa
Riikka
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti